fredag 29. april 2016

CAS, ett samarbeidsprosjekt.

I de siste to ukene har jeg jobbet sammen med to med studenter på ett samarbeidsprosjekt, for å vise at man duger til å jobbe  i små team og dette har vært en meget morsom opplevelse.  Vi fant oss ett prosjekt der det gikk ut på å lage Lego modeller, vi fant oss ett 3 i 1 pakke som vi brukte som modell som vist på bildet under.

Etter å laget og blitt enig om en tidsplan for prosjektet så begynte vi å modellere klosser, vi laget ett skjema hvor vi kunne velge klossene vi skulle lage, fordelen med dette var da at neste kloss kunne bygges på videre fra den første vil laget om klossene var like, men bare av forskjellige størrelser.
Det er totalt 67 forskjellig klosser i pakken så det ble ett par og tjue klosser på hver å tegne. 




Etter at alle klossene var modellerte så gikk dem gjennom en kontroll for å sjekke at alle hang på greip. Etter det så laget vi sheets med hver enkelt kloss, som vi også målsatte.
Vi hadde satt av 4 dager til modellering og kontroll, de neste tre dagene var satt av til sammenstilling og animasjon. 
Så hadde vi to dager til animasjon og videopresentasjon. Og siste dagen blir brukt til en siste finpuss, rapportskriving og innlevering. Tidsmessig kom vi meget godt ut av det, der var ting som tok kortere tid enn planlagt, og andre ting som tok lengere tid. Sammen stillingen er vel den delen av prosjektet vi alle hadde mest glede av, minnene fra en barndom fylt med Lego kom man i hug. 













Etter sammenstillingen så laget jeg ett render bilde av modellen, jeg lot den render i 30 minutter og syns den ser helt grei ut.



Men etter dette så var det å gå i gang med animasjonen, jeg oppdaget fort at det var på sin plass med litt repetisjon av stoffet man har gått igjennom tidligere. Det var spesifikk delen med key bindings jeg måtte gjenoppfriske, men da det var gjort så gikk resten som på skinner helt til man skulle rendre animasjonen. Jeg vet ikke om det er 3Ds Max 2016 som har noen kraftige hick ups, men det skjedde gjentatte ganger at programmet krasjet men man rendret. Og det førte til at det meste av den gode kvaliteten måtte ofres for å i det hele tatt for å komme igjennom dette. Man måtte også dele opp rendingen til 100 frames pr. sesjon fr så å redigere det sammen i ett video redigerings program. Jeg innstallerte 3Ds Max 2016 i forkant av dette prosjektet slik at jeg hadde samme versjon som mine med studenter. Tidligere har jeg brukt 2015 versjonen som har fungert upåklagelig, så det er derfor jeg trekker konklusjonene at 2016 versjonene stinker når det kommer til rendring av animasjon. 
Men under her er i hvertfall animasjonen i ferdig utførelse. Der er ett problem der jeg oppdaget etter at alt var ferdig, og  det er at fargen oransje vises som sort. Men da den oppdagelsen ble gjort så hadde jeg ikke tid eller ork til å gå tilbake å plages mere med Max 2k16. I en jobbsammenheng så vil man jo måtte rette opp i slike hick ups fordi man vil jo selvfølgelig levere best mulig produkt til kunder.
 



Hvis animasjonen ikke vil vises her så finnes den på denne adressen: 
https://www.youtube.com/watch?v=WQMbHLE1JLs

Under her så viser jeg alle modellen sammlet, jeg lastet inn modellen i samme fil kun for å få laget dette bildet som jeg rendret ut i en størrelse på 2400x1600. Jeg lot bildet rendre i 1 time og sier meg godt fornøyd med det spessielt med tanke på at Max i 2016 versjon ikke er så glad i å la oss gjøre den operasjonen uten mye støy.
 

Mine med sammensvorne på dette prosjektet har vært Stine Bendiksen og Hilde Helgøy, som vi sier her i Nord Norge, de to er en helsikes gjeng :o)

Og helt til slutt så vil dere finne en link til en presentasjons-video som Stine har vært mastermind for, så fram med popcornet og ha en god fornøyelse.

https://www.youtube.com/watch?v=rcXVFXjvMQM&feature=youtu.be

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar